Jak skutecznie sprzedawać – przykazania handlowca
Jeśli czytasz tego bloga, to zapewne masz coś wspólnego ze sprzedażą w swojej firmie, całkiem możliwe, że to właśnie Ty bezpośrednio jesteś za nią odpowiedzialny. Zajmujesz się więc na co dzień kontaktami handlowymi. Wszyscy wiemy, że to trudne, pełne przeciwności i niepowodzeń zadanie. Czasem wydaje się, że wręcz „syzyfowa praca”. Czy nie chciałeś tego rzucić, kiedy przy dwudziestej rozmowie, dziewiętnasty raz słyszałeś: „nie dziękujemy”? I to tylko dlatego, że dwudziesty rozmówca rzucił słuchawką po usłyszeniu, że dzwonisz do niego z ciekawą ofertą. Każdy z nas miał takie przypadki i towarzyszyły mu podobne uczucia: zniechęcenia, zwątpienia, rozbicia psychicznego, upadku moralnego… Głowa do góry, za chwilę dowiesz się jak dzięki kilku prostym zasadom możesz działać skuteczniej i z większą satysfakcją dla siebie!
Z literatury dowiesz się, że handlowanie to skomplikowany proces, trudna gra. Wiele w tym racji, ale my proponujemy nieco inne podejście do tematu. Potraktuj kontakty sprzedażowe, jak zwykłe kontakty międzyludzkie. Przestań sprzedawać, a zacznij słuchać ludzi i rozmawiać z nimi. W takim podejściu, jedynie na samym końcu nastąpi moment przedstawienia klientowi precyzyjnej odpowiedzi na jego potrzeby.
To naprawdę działa! Poniżej znajdziesz listę głównych przykazań zadowolonego handlowca. Zastosuj je na co dzień, a zły nastrój będzie Ci się przytrafiał znacznie rzadziej. Od razu dodam, że w kolejnych wpisach szczegółowo omówimy każde z przykazań. Wpisz sobie zatem naszego bloga do ulubionych:)
Przykazania zadowolonego handlowca:
- Zamiast sprzedawać, rozmawiaj z ludźmi (możesz zacząć o czymkolwiek, ale nie zapomnij dokładnie wysondować jakie są ich faktyczne potrzeby, bolączki, problemy związane z tematem, którym się zajmujesz jako handlowiec).
- Bądź wnikliwy – słuchaj z autentyczną uwagą, dopytuj, uszczegóławiaj pozyskane informacje.
- Zaproponuj rozwiązanie dopasowane do potrzeb klienta, staraj się indywidualizować ofertę tak bardzo, jak to możliwe.
- Nie poprzestawaj na wysłaniu oferty, zawsze dopytuj co klientowi się podoba w ofercie, a co nie jest dla niego najlepszym rozwiązaniem.
- Bądź elatyczny cenowo, ale zawsze stosuj wzajemność ustępstw w negocjach.
- Zamykaj sprzedaż odważnie, nie czekaj w nieskończoność z ustaleniem zamówienia czy zawarciem umowy.
- Bądź szczery, pozwalaj sobie na pokazanie słabości – klient to przede wszystkim człowiem, zrozumie Cię.
- Nie marnuj czasu na ciągnące się w nieskończoność rozmowy z osobami, co do których już od początku masz wątpliwości, czy mogą zostać Twoim klientem.
- Jeśli masz naprawdę zły dzień (bo na przykład jesteś chory), odpuść sobie rozmowy, wykonaj na przykład wszystkie inne zaległe zadania.
- Bądź systematyczny – to nawet ważniejsze niż intensywność pracy.
- Wyznacz sobie plan i staraj się działać wg niego przez cały miesiąc.
Hmmm, miało być 10 przykazań, wyszło jedno więcej:) Ciekawe, ile z nich już stosujesz?
AUTOR
Adam Zych
od 11 lat zajmuję się marketingiem i sprzedażą w różnych branżach. Specjalizuję się w pozyskiwaniu kontaktów sprzedażowych za pomocą takich kanałów, jak: e-mail marketing, Google AdWords. Pasjonują mnie sporty walki i inwestycje na rynkach kapitałowych.