Szkolenia sprzedażowe – dlaczego warto?
Przekonania dotyczące produktów i firmy, wiedza na temat komunikacji, odpowiednia organizacja pracy – jak wynika z naszych wieloletnich doświadczeń handlowych to właśnie te czynniki decydują o sukcesie w sprzedaży. Do wielu wniosków można dojść samodzielnie, metodą prób i błędów. Wiąże się to jednak ze stratą czasu, a czasem również szans na sprzedaż. Dobrym sposobem na poprawę skuteczności działań handlowców są szkolenia sprzedażowe.
Czas na szkolenie sprzedażowe
Wybór firmy, którą będzie realizowała zajęcia nie jest jednak wcale łatwy. Na rynku jest wiele ofert, większość dotyczy jednak szkoleń ogólnych, z dużą dawką niesprawdzonej w realnych działaniach teorii, przekazywanej przez trenerów, którzy na co dzień nie praktykują sprzedaży.
Jakie zatem powinny być szkolenia sprzedażowe?
Przy wyborze propozycji wykonania szkolenia sprzedażowego należy wziąć pod uwagę kilka ważnych zasad:
Szkolenia sprzedażowe powinny być dedykowane potrzebom Firmy
Nie warto tracić czasu i pieniędzy na szkolenia otwarte, na które przychodzą przedstawiciele różnych firm. Najlepsze efekty przynoszą szkolenia sprzedażowe zamknięte, których program dostosowany jest do realnych, występujących u Państwa problemów handlowych. Prowadzący powinni znać specyfikę Waszej działalności, kanałów sprzedaży, profilu klienta itp. Częstą, bardzo korzystną, praktyką dobrych firm organizujących szkolenia jest wykonywanie przed szkoleniem badania poziomu obsługi klienta metodą „tajemniczy klient”. Pozwala to jeszcze lepiej rozpoznać sposób pracy handlowców i występujące w firmie problemy sprzedażowe.
Szkolenia sprzedażowe powinny być prowadzone przez trenerów-praktyków
Optymalną sytuacją jest kiedy szkolenie sprzedażowe prowadzi doświadczony na różnych rynkach handlowiec, najlepiej jeśli posiada do tego również dorobek związany z budową i kierowaniem zespołami handlowymi. Zajęcia prowadzone przez trenerów-teoretyków w większości wypadków nie mają w sobie wartości biznesowej, zdarza się, że przekazywana w ich trakcie wiedza jest bezużyteczna na polskim rynku.
Szkolenia sprzedażowe powinny być nastawione na praktykę – przykłady, case study, warsztaty
Sucha prelekcja nie przynosi praktycznych korzyści większości słuchaczom. Warto wybrać szkolenie, które nawet na etapie prezentacji wiedzy przez trenerów oparte jest na przykładach z realnego rynku, w trakcie którego ważnym elementem jest dyskusja, wymiana wiedzy i poglądów. Nade wszystko szkolenie sprzedażowe powinno obejmować warsztaty – ćwiczenie rozmów handlowych w oparciu o przygotowanie scenariusze, ćwiczenia angażujące uczestników oparte na metodzie burzy mózgów itp.
Szkolenia sprzedażowe powinny mieć swoją kontynuację w trakcie codziennej pracy handlowców
Wiedza jest ulotna. Szkolenie sprzedażowe, które obejmuje wyłącznie jedno, kilkugodzinne spotkanie przyniesie korzyści niewspółmierne do oczekiwań. Należy zwracać uwagę na propozycje, które obejmują również dodatkowe elementy, takie jak chociażby konsultacje sprzedażowe świadczone przez trenerów w trakcie codziennej pracy handlowców, czy na przykład asysty sprzedażowe z trenerami. Takie podejście firmy organizującej szkolenie zapewni realne wsparcie w procesie sprzedaży dla Państwa firmy.
Zachęcamy do stosowania powyższych porad w trakcie procesu organizacji szkolenia sprzedażowego. W przypadku pojawienia się pytań, jesteśmy do Państwa dyspozycji.